۱۳۹۱ مهر ۱۷, دوشنبه

آیا حکم وحشیانه ی سنگسار حکمی عادلانه است یا خیر ؟

در این گفتار قصد دارم به یکی از قوانین وحشیانه  و خشن اسلام بپردازم ،در بخش اول تعریفی از چگونگی و شرایط تحقق این قانون که تمام مطالب آن را از ویکی  پدیا  و سایت مجذوبان نور آورده ام برایتان بازگو می کنم و در بخش دوم به بررسی این قانون می پردازم . 
در شریعت اسلام ، سنگسار یا رجم حد شرعی زنای محصنه است ،که در خصوص مرد و زن زناکار ،تحت شرایط خاص احصان اعمال می شود، برای اجرای حد شرعی لازم است شرایط اثبات زنا محقق گردد. 
شرایط تحقق: بنابر نظر فقیه شیعه محمد بن مکی(شهید اول) در لمعه،در اسلام سنگسار در صورت وقوع زنای محصنه اعمال می شود . یعنی وقتی که شخص زنا کننده دارای همسر دائمی باشد ،به گونه ای که هرگاه با همسر خود نزدیکی کند ، مانعی در کار نباشد و با این حال تن به زنا داده باشد .
باتوجه به آنکه حکم سنگسار در ابتدا در تورات آورده شده و در اسلام نیز با توجه به دین یهود قوانین آن شکل گرفته و از آنجا که برخی از احکام تورات ،به درست یا نادرست حکمی اسلامی انگاشته شده لذا شایسته است که برای بررسی دقیق حکم سنگسار در اسلام ،به تورات رجوع شود .
تورات به صراحت برای چند جرم مجازات سنگسار مقرر کرده : قربانی برای خدایان غیر (لاویان20:2) جادوگری (لاویان 20:27) کفر گویی(لاویان 24:16) بی حرمتی به روز شنبه(اعداد13:35) بت پرستی (تثنیه 13:19-10:17) مجازات پسر سرکش و فته انگیز تثنیه( 21:21) زنا با دختر نامزد دار (تثنیه22:21-24).

چنانکه که از تلمود ،گنجینه ی شریعت شفاهی یهودی که در نزد یهودیان اعتباری همپایه ی تورات مکتوب دارد ،بر می آید سنگسار شدیدترین نوع مجازات اعدام است که برای 18 جرم در نظر گرفته شده است . نحوه ی اجرای آن به صورت کامل در تلمود مورد بحث عالمان یهودی گفته شده است .
سنگسار در قرآن : گرچه در قرآن به صراحت آیه ای که بر تشریع رجم (سنگسار )
دلالت کند وجود ندارد ،اما برخی از مفسران ،آیه ی 41 سوره ی مائده را در ارتباط با رجم دانسته اند (یا ایها الرسول لایحزنک الذّین یسارعون فی الکفر من الذّین قالو آمنّا بافواهم ...)  آیه ی گفته ی مفسران نشان می دهد که زن و مردی یهودی ،داوری نزد محمد آوردند و محمد حکم به سنگسار آنان داد. 
در بررسی شرایط تحقق، ایرادی که واقع می شود این است که اگر برای نزدیکی مانعی در کار بود و شخص در این شرایط بود ،آیا فرد باید باز هم سنگسار شود و اگر پاسخ منفی باشد این یعنی اینکه شخص کار درستی انجام داده ،که اگر عادلانه به موضوع نگاه کنیم ،می بینیم که پایه وبنای سنگسار بر موارد غلط بنا شده ،یعنی اگر مانعی باشد جایز است و فرد سنگسار نمی شود و اگر مانع نباشد سنگسار می شود ،آیا این مسخره نیست ؟ اصلا چرا باید سنگسار شود ،جز این است که محمد کورکورانه وبه خاطر اینکه در تورات این قانون نوشته شده بود ،حکمی اینگونه وحشیانه را اجرا می کرد ؟ 
حال از شما می پرسم آیا حکم سنگسار حکمی عادلانه است یا خیر ؟ آیا اصولا می توان زنی یا مردی را به خاطر آنکه به یکدیگر محرم نبوده اند به چنین مجارات سنگینی محکوم کرد ؟ 
و آیا اصولا می توان قانون غلط وضع شده توسط یک مجنون هزارو پانصد سال پیش را با قوانین روزگار کنونی و حقوق بشر که  از موارد مهم و اساسی دولتها و ملتهاست تطابق داد؟ 









۱ نظر:

  1. در قرآن حتی یک آیه که دلالت بر سنگسار داشته باشد یافت نمیکنید. جایی که نص صریحی بر سنگسار وجود ندارد تفسیر مفسران بکار نمی آید. اگر قوانین یهود به جامعه اسلامی راه پیدا کرده از نادانی مسلمانهاست
    در تاریخ هم سند محکم و قابل استنادی مبنی بر صدور حکم سنگسار از سوی پیامبر موجود نیست
    احکام مذهب سیاسی را به مذهب ایمانی اخطلاط نکنید

    پاسخحذف